X
تبلیغات
Eating Right - خواص سمنو

Eating Right

By: Zahra Naderi

خواص سمنو

در حال حاضر با تغيير الگوي غذاي ايرانيان و روي آوردن آنها به غذاهاي آماده و عدم مصرف يا مصرف كمتر ميوه و سبزي، رژيم غذايي افراد، فاقد ويتامين و املاح معدني لازم براي حفظ سلامتي بدن شده و در عوض ميزان چربي، كلسترول و سديم مواد غذایی افزایش یافته است. افزايش مصرف اين نوع مواد در سبد غذايي خانواده به بروز چاقي و مشكلات ناشي از آن نظير بيماري‌هاي قلبي-‌ عروقي، ديابت، فشار خون و... منجر مي‌شود. اين در حالي است كه ما ايرانيان در گذشته انتخاب‌هاي غذايي سالم‌تري داشته‌ايم كه يكي از اين موارد مصرف جوانه‌ها در برنامه غذايي بوده است. در كشور ما از هزاران سال پيش جوانه‌ها و اهميت مصرف آنها براي مردم شناخته شده بود. اين موضوع به قدري اهميت داشت كه مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان يك آيين سنتي همواره در آغاز فصل بهار به شكل سمنو در سفره هفت‌سين لازم مي‌دانستند.آگاهي از ارزش غذايي جوانه‌ها سبب مي‌شود كه با خواص غذايي سمنو كه در سفره هفت‌سين جايگاه مهمي دارد، بيشتر آشنا شويم و مصرف جوانه‌ها را به عنوان يك عادت غذايي مطلوب در برنامه غذايي‌مان بگنجانيم.

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد. مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد. سمنو به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک میکند.

 
در 100 گرم سمنو 300 کالری انرژی نهفته است و دارای پروتئین زیاد و چربی بسیارکم می باشد. کربوهیدرات آن بسیار زیاد یعنی 75 گرم در هر 100 گرم بوده که آن هم از نوع مالتوز است. این قند در غلات در حال جوانه زدن وجود دارد و یک دی‌ساکارید است که از 2 مولکول گلوکز تشکیل شده است. اگر میزان شیرینی شکر (ساکاروز)‌ را 100 در نظر بگیریم، میزان شیرینی مالتوز 32 خواهد بود. البته این موضوع دلیلی نیست که افراد در مصرف این فرآورده زیاد‌ه‌روی کنند. قند موجود در سمنو مانند هر نوع شیرینی دیگری در بدن تولید انرژی نموده و مازاد آن موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود و بیماران دیابتی نیز باید حتما تحت نظر پزشک از آن استفاده نمایند.

این فرآورده به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم (در هر 100‌گرم به ترتیب 5/40 و 207 میلی‌گرم)‌ به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. فسفر قابل توجه آن نیز برای رشد مغزی کودکان و خانم‌های باردار و شیرده بسیار مفید است. بعلاوه بعنوان یک ماده غذایی مقوی برای­خانم های باردار بوده و برای مادران شیرده خاصیت شیرافزایی خواهد داشت.

آهن آن نیز برای خونسازی بدن مطلوب بوده و مقدار متعادل آن برای خانم‌ها به عنوان میان‌وعده‌ای مناسب - از زمانی که بالغ می‌شوند تا زمانی که به سن یائسگی می‌رسند- توصیه می‌شود. اسیدفولیک سمنو عامل دیگری برای خونسازی و تنظیم هورمون‌ها به شمار می‌رود بنابراین آهن و فولات موجود در سمنو می تواند به خونسازی و درمان کم خونی کمک کند. ویتامین‌های مختلف B ،C  و E آن نیز در رفع خستگی، ایجاد آرامش در اعصاب و روان تاثیر فراوان دارد.

ویتامین های گروه ب موجود در سمنو برای بهبود وضعیت پوست، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. بدلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان مصرف سمنو برای پیشگیری از گرفتگی عروق و بیماری قلبی موثر است. با مصرف آن می توان مقدار قابل توجهی از ویتامین های گروه ب را به بدن رساند؛ علاوه بر این، ویتامین های ث و ای موجود در سمنو می تواند از اکسیداسیون چربی در بدن جلوگیری کند. همچنین منیزیم موجود در آن می تواند فشار خون را کنترل نماید، مجموعه این اتفاقات خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد. تغذیه امروزی و کم تحرکی سبب افزایش کلسترول در خون می شود. این کلسترول بصورت اکسید شده در جدار رگ ها رسوب می کند؛ اما چنانچه ویتامین های ای و ث لازم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند برای بدن فراهم شوند، میزان کلسترول اکسید شده کمتر خواهد شد. با مصرف سمنو این ویتامین ها به بدن خواهند رسید.  سمنو مغذی و انرژی زا است و بویژه برای ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.

توصیه: سمنو فرآورده‌ای است که باید لزوما تحت شرایط کاملا بهداشتی به دست آید و عاری از هرگونه طعم و بوی خارجی مانند کپک‌زدگی، ترشیدگی و سوختگی باشد. سمنویی که به صورت غیراصولی تهیه می‌شود، می‌تواند حاوی مقدار زیادی شکر بوده و مصرف آن برای بیماران دیابتی و افراد دچار اضافه وزن، خطری جدی محسوب می‌شود. بنابراین در مصرف این اکسیر طول عمر و مسکن اعصاب باید احتیاط لازم را به عمل آورد.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 4 فروردین1390ساعت 17:40  توسط زهرا نادری  |